Thursday, July 16, 2009

"Mutiara Minda" ruang untuk buku melayu

Dulu sekitar awal 90an, amat payah mencari buku-buku melayu di MPH Bookstore. Orang seperti saya yang hanya ada pandang sisi saja pada bahasa Inggeris, hanya baca tajuk aje lah!. Bila masuk MPH masa tu rasa asing, sebabnya macam saya sebut tadi. Satu lagi sebabnya, bukunya agak mahal. Nak beli buku kena pergi kedai tradisional atau kedai mamak.

Zaman berubah, susasana berbeda. Nilai bertambah, jiwa kian besar. Orang macam saya tidak rasa kerdil lagi bila cari buku di MPH. Rasa dah ada duit pun ada, rasa teruja pun ada. Rasa bangga pun ada. Entahlah, itu hakikatnya bila kita dah terjebak dengan dunia buku ni.

Petang tadi saya melihat-lihat pelancaran Pesta buku MPH yang diwar-warkan dengan nama "MUTIARA MINDA". Ia berlangsung di Plaza Alam Sentral, Shah Alam. Wah! sungguh hebat sekarang buku-buku melayu. Udah dipeduli oleh mereka. Bagus bagus... buku saya pun boleh tompang sekaki. Tahniah MPH!

No comments:

Post a Comment