Saturday, November 21, 2009

Kewangan DBP membimbangkan...

Peruntukan kewangan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) kini agak membimbangkan setelah kerajaan memotong bantuan kepada DBP sebanyak RM30 juta, kata ketua pengarahnya, Datuk Termuzi Abdul Aziz.
Bagaimanapun, Termuzi berjanji, DBP sebagai badan utama untuk mengembangkan sastera dan kebudayaan di negara ini, akan terus mendokong usaha membantu persatuan-persatuan lain yang berkongsi misi yang sama.
"Walaupun dalam situasi kewangan yang agak membimbangkan, dipotong RM30 juta, DBP akan terus menyokong semua usaha dan program-program yang melertarikan warisan bangsa," katanya.
Beliau merungut mengenai perkara itu ketika merasmikan Pertemuan Penyair Nusantara ke-3 yang menghimpunkan puluhan penyair dari Malaysia, Indonesia, Singapura dan Brunei malam tadi.
Majlis ramah mesra, apresiasi puisi dan pertukaran pendapat yang bertemakan "Puisi Suara Kemanusiaan" itu dianjurkan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena).
Termuzi juga berkata, DBP telah menyokong program-program Pena, termasuk membiayai penerbitan antologi kelolaannya sejak tahun 2005.
"DBP juga akan menyokong pertemuan penyair nusantara ini yang akan berlangsung pula di Brunei Darussalam pada tahun 2010," katanya. (sumber: www.malaysiakini.com/bm)

No comments:

Post a Comment