Friday, January 29, 2010

Ya Allah... aku suka!

Dalam segala kondisi dan urusan, kita tidak boleh lepas dari kehendak Allah dan Rasulnya. Kehidupan peribadi masing-masing berubah dari satu keadaan ke keadaan yang lainnya. Hakikat kehidupan yang wajib disyukuri. Bila sendawa kekenyangan kita ucap alhamdulillah, semasa lapar kita mengeluh lemah. Menjadi manusia syukur tidak semudah merungkainya dengan kata-kata apalagi mempraktikannya.

Riwayat Nabi Ayyub as adalah pengajaran yang mudah sebagai perbandingan. Bayangkan, andai kata kita menjadi orang kaya, punya isteri cantik dan punyai anak-anak yang berjaya, kemudian Allah 'mengambilnya' semuanya, Apakah kita tidak tertekan? Namun, tidak demikian Nabi Ayyub as. Beliau sabar dan syukur tika diuiji Allah. Malah, beliau dimuliakan Allah setelah itu.

Ulser dan Uzlah
Sakitnya hanya Allah yang tahu. Seluruh tubuh diragut dari kestabilan normal. Malah dibelakang normal. Lalu, apa yang kita hendak lakukan? Mahu menuntut Tuhan? Melakukan perlarian yang tidak bermanfaat?. Kita hanya ada pilihan dengan mengatakan, Ya Allah...aku suka engkau menegurku! Engkau memerhatiku! Dan rasa sakit bagai tiada bila kita selalu berfikir akan kebesaranNya, maka kebesaran Allah akan masuk dalam hati kita.

Rm10 letakkan di dalam poket bukan di dalam hati. Agar mudah ia dikeluarkan.

1 comment: