Monday, July 20, 2009

Nyawa mereka dan nyawa kita sama nilainya


Diceritakan Qais bin Saad dan Sahl bin Huniaf berkata;

إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّتْ بِهِ جَنَازَةٌ فَقَامَ فَقِيلَ إِنَّهُ يَهُودِيٌّ فَقَالَ أَلَيْسَتْ نَفْسًا

Maksudnya;
”Sesungguhnya Rasulullah SAW telah dilalui oleh satu jenazah. Apabila melihat itu, nabi SAW berdiri. Diberitahu kepada baginda, bahawa jenazah itu adalah seorang yahudi. Nabi SAW menjawab, ’bukankah ia adalah manusia? -Sahih Muslim : 1596.

Dokrin lama, selalu bermain dalam kepala orang Melayu Islam. Ungkapan-ungkapan yang memperlekeh orang bukan Islam dah terbenam kukuh dalam minda kita. Contoh: sekiranya berlaku kemalangan atau kematian, kita akan bertanya, "siapa tu? orang kita ke? kalau bukan orang melayu atau jawapannya " cina! "maka kita akan menjawab, "biar lah" ataupun "usah pedulikan". Hadis di atas adalah jawapan bagi persoalan yang saya lontarkan.

Maka, tidak adil bagi kita sebagai orang Melayu Islam masih lagi mengajar atau menyimpan rasa-rasa atau sifat memperlekeh bangsa lain@agama lain. Islam tidak mengajar begitu.

Teoh Beng Hock dan Kugan yang mati dalam tahanan>>mereka juga manusia. Nyawa mereka dan nyawa kita sama nilainya. Jangan fikir yang bukan-bukan!

No comments:

Post a Comment