Wednesday, July 1, 2009

Jakarta On The Macet...

Berada di Kota Jakarta buat julung kalinya membuat saya rasa begitu teruja untuk ke destinasi lain selepas ini. Suasana samar daripada asap kenderaan dan rokok gudang garam kadang membuat rasa lemas, tapi seronok. Wanita mendukung anak sambil menghulur tangan meminta, penjual akhbar yang membodek, kanak-kanak jalanan yang tak bersandal sering kelihatan disana-sini. Aduh! insaf dibuatnya. Kata kawan saya yang berwarganegara Indonesia, kota ini dihuni pada siangnya oleh 20 juta orang dan malamnya 12 juta orang.

Ketika dalam perjalanan dari airport ke kota Jakarta, kelihatan patung-patung pemimpin Indonesia yang terdahulu. Saya bersuara, kalau di Malaysia tak boleh ni....Tugu negara pun kami bantah! Pak supir kami diam sambil tersenyum. Yang paling tak seronok... dari airport sampailah ke hotel penginapan kami (Hotel Seri Varita, yang terletak di Kramat Raya, Jakarta) jalannya macet bangat… (sesak daa...JAMM). Kami sepatutnya menginap di asrama haji jalan Kwitang, tapi kawan yang menguruskan tu kata dah penuh. Kat situ murah sikit dan lokasinya dekat jalan, mudah mendapatkan transport… PAK! Bersama rombongan saya ada seorang kawan yang saya baru kenal dia. Nama dia abang Idris... badan dia ni besar sikit...ehh... besar banyak! Saya kesian tengok dia, bila nak ambik taksi kena berjalan kaki terhoyong hayang. Abang Idris ni kelakar orangnya... dia bekas pekerja Idris Jala (Bos Malaysian Airline System). Dia suka bercerita tentang pengalaman dia semasa berada di negara orang. Banyaklah negara yang dah dia pergi… antaranya london, Paris, Armterdam..."Aku masa ke London dulu, bila jumpa orang Malaysia... dorang tanya..."Urusan bisnis ke?" aku cakap, taklah…dapat tiket free! ‘Aku terus terang je..., buat apa nak menipu, kata abang Idris.

Makan malam yang pertama, saya dan kawan-kawan makan di Restoran Abu Nawas, sajiannya kesukaan saya... kambing bakar! Kami sembelih setengah ekor... he he! Tapi ada pulak yang nak kari...! Aduii.... apehal pulak mamat ni..! Nak kari tunggu la balik Malaysia.. pi la restoran maju ahmad ka! Rufi Maju ka!. Sempat juga saya bergambar di Restoran Abu Nawas yang ada suasana arab nya, buat kenang-kenangan.

santai... cadang nak makan bersila kat sini, tp demi meraikan abang Idris...kensel!

'Berapa harganya pak? rp876,000.00 (sekitar RM270). Wow! makan lapan orang pun kena ratusan ribu ya? gurau kawan-kawan.

Semasa pulang ke hotel, kami menaiki metrolite (seperti Toyota Unser yang diubahsuai menjadi bas mini). Berhimpit-himpit macam sadin daa…! Tapi tetap gumbira kerna pengalamannya.


No comments:

Post a Comment