Wednesday, January 27, 2010

Siri BELAJAR ROMANTIS

Tiga Baik dan Tiga Buruk

Rasulullah pernah menjelaskan beberapa faktor menyemai kebahagiaan dalam rumah tangga terutama bagi suami.Antaranya adalah kehadiran wanita solehah di dalam rumah

Ada tiga perkara yang mampu membawa ke gerbang kebahagiaan dan tiga perkara lain mendorong ke arah kesengsaraan. Adapun kunci kebahagiaan: Isteri yang menarik hati, apabila ditinggalkan memberi rasa selamat akan kesuciannya dan keselamatan harta benda suaminya, binatang tunggangan, boleh menghantarkan ke rumah rakan-rakan dengan sebaik-baiknya dan rumah yang luas yang banyak penghuninya. Sementara tiga perkara yang menyengsarakan: Isteri yang menyusahkan suami dengan kata-katanya yang jahat, membuat perkara yang tidak baik apabila ditinggalkan sama ada kesucian dirinya mahupun keselamatan harta benda suaminya, binatang tunggangan yang sulit menghantarkan kita ke rumah saudara-saudara seiman dan rumah yang sempit yang sedikit penghuninya.”

(Diriwayatkan oleh Ibnu Hibban, II: 175, juga oleh al-Hakim dalam al-Mustadrak. Beliau berkomentar, “Sanadnya sahih berdasarkan sistem periwayatan al-Bukhari dan Muslim.”)

Wanita yang solehah adalah wanita yang baik kepada sesiapapun yang ada di sekelilingnya dan menjadi sumber inspirasi bagi bermacam-macam kebajikan di alam sekitarnya serta lingkungannya, juga memberinya insiprasi agar sentiasa mempertahankan kesolehannya. Itulah sumber kebahagiaan sejati.

bersambung....

No comments:

Post a Comment