Wednesday, January 27, 2010

Zaman berzaman...

Bersama band; selepas menerima platinum sebagai finalis "Battle of the band Selangor" tahun 1990. dari kiri, Johari, Suhaimi, Rosli & Masri

“dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan jalan yang buruk.” (Surah al-Isra’ ayat 32)

Zaman remaja adalah sebahagiaan dari kegilaan. Saya merasai gila itu. Muzik rock adalah gila. Saya antaranya suatu ketika dahulu (zaman persekolahan). Tetapi, saya di sendal dalam fikiran; bila sudah rock jangan ada makwe (teman wanita) ia akan jadikan jiwa rock kita tumpul. Maka, saya amalkannya, memang tidak pernah bercinta atau berpacaran akibat dari dokrin itu. (nak jadi mat rock tulen lah katakan). Sehinggalah saya bertemu jodoh. Emmm… mungkin juga sebab saya tak hensem..he he.. takdak yang mahu..huhu. atau memang tak pandai langsung bab teman wanita. Memang ada yang bagi surat; nak berkawan katanya. Saya tak layan. (harap saya dapat dikategorikan sebagai lelaki di bawah naung Allah). Ada baiknya juga jiwa rock yang sebegini, ia dapat mengelak daripada hampir unsur zina.

Perform kat Kompleks PKNS Shah Alam, sekitar tahun 1990.(Saya selaku drummer; biasalah tersorok kat belakang tu..tawaduk)

Muzik bagi saya (ini cara fikir zaman dulu) adalah sebahagian kehidupan. Tanpa muzik hidup sunyi dan kosong. Kini saya sudah buang rasa itu ke sungai Kelang, ia hanyut entah ke mana. Nabi kita yang agung; Muhammad SAW mengajar, bukan itu cara hidup. Ulanglah selawat ke atasnya berkali-kali. Sesudah mengetahui ada darjat di syurga, buatlah amalan yang meninggikan darjat kita semua. Dan tinggalkanlah perkara yang tiada berkait dengan kita. Tulus dalam hidup adalah fundamental!

Zaman berzaman untuk kita semat rasa risau terhadap umat.


2 comments:

  1. akhirnya....kenyataan terserlah berkat kesabaran.....bila nak reunion...jamming? boleh bagi keluarga 16 tiket free....

    ReplyDelete