Monday, January 4, 2010

Terima kasih Tok Guru & Ustaz Nik Omar…

Setelah sekian lama mengumpul bahan dan memprosesnya, akhirnya siaplah skrip untuk dijadikan buku. Buku yang saya maksudkan adalah buku Tok Guru Nik Aziz. Kalau nak cerita bagaimana prosesnya, panjanglah. Jadi, pendekkan cerita saya bersama krew Rijal Media & The Backbone menerjah ke Pulau Melaka, Kota Bharu Kelantan. Tujuan: mendapatkan perkenan (tandatangan) Tok Guru menerbit buku beliau. Saya ingin telus dan terus.

Sebelumnya saya telah maklumkan hasrat kepada Ustaz Nik Omar (Anak Tok Guru). Beliau sedia menunggu kami, alhamdulillah. Risau ada juga dalam hati, sebab sekarang ni banyak sangat isu yang melanda. Berkat keikhlasan dan doa, semuanya menjadi mudah, harap terus mudah.

Usai solat asar berjamaah bersama tok guru (masjid Pulau Melaka), saya dilambai oleh Ustaz Nik Rahim (anak tok guru) tanda mengarahkan saya dan krew segera ke rumah. Rumah tok guru bersebelahan dengan masjid. Sampai di muka pintu tok guru menjemput kami masuk. Bersekali dengan kami seorang doctor (saya lupa namanya) dari KL. Dari perbualan mesra doktor dangan tok guru, saya agak mereka sudah lama saling mengenali. Sedang berbual beberapa minit, kami dihidangkan kueh lapis Sarawak (emmm…sedap, nak makan banyak malu) beserta minuman.

Bila tajuk perbualan bertukar, tok guru bertanya saya, “ada hajat apa? “Saya berkata, nak minta perkenan tok guru buat buku” lalu saya hulurkan naskah ‘mock’ dengan covernya sekali yang berkisar tafsir Al-quran. “Tok guru berkata, tafsir ni ada dua pusingan, tapi yang dulu lebih mantap”. Saya pun senyum sambil menghulurkan surat perjanjian untuk ditandatangani. Lalu beliau pun menurunkan tandatangan. Beliau mengarahkan saya berjumpa dengan Ustaz Nik Omar untuk tindakan selanjutnya. Selesai bersama tok guru, saya dijemput Ustaz Nik Omar ke rumah beliau yang tidak jauh dari situ. Saya menerangkan buku yang bakal diterbitkan. Ustaz Nik Omar merupakan pengetua Maahad Darul Anuar (MADA)

Sempat bergambar bersama Ustaz Nik Omar dan anak bongsu beliau

Saya rasa amat dihargai oleh tok guru dan ustaz Nik Omar. Terutama Ustaz Nik Omar. Bagi saya beliau seorang yang mesra dan mudah bersembang. Insyaallah, saya cuba sedaya-upaya membantu MADA dengan apa yang termampu.

Krew Rijal Media & The Backbone pulang dengan hati yang tenang serta pengalaman manis yang sukar dilupakan.

No comments:

Post a Comment