Sunday, March 7, 2010

Perhatianku beralih…


Walaupun pesawat bergoncang kuat, jantung bagai digegarkan, namun semangat saya membara. Saya tidak menyalahkan awan, tidak juga menyalahkan mendung yang membuat pesawat goncang. Kerna awan dan mendung bukanlah musibah. Tatkala, sebelum saya naik pesawat, awan dan mendung udah ada disitu. Namun, ada yang mengusik rasa hati saya. Rasa-rasa yang membuat saya suka, minat padanya. Alihan tumpuan saya hanya padanya, mahu dapatkannya. Mengapa? entahlah.

Saya serahkan pada Allah, agar ianya datang sendiri. "Telah pasti datangnya ketetapan Allah, maka janganlah kamu meminta agar disegerakan (datang) nya." (An-Nahl: 1)

Bila ia datang. Saya akan katakan, "mari kesini hampir, saya mahu". Dari jauh saya datang, bukan hanya mahu bertanya. Saya mahu terus. Cash kan ia untuk saya. Saya tak mahu memetik buah yang belum matang.... menjauhi samar-samar. Tetapi, walaupun rasa ini adalah kebahagiaan dan keindahan, tapi ia masih lagi dialam ghaib, belum menyentuh dunia.

Saya mahukannya seperti mereka yang pernah. Ya Allah, hambamu ini sering tertekan dengan rasa ini. Rasa-rasa yang sangat dalam rasanya. Itu cita-cita saya, bukan anganan. Berawal dari saya kenal rasa ini, saya sering kalah. Oleh itu, lagi sekali...biar ia datang sendiri.

No comments:

Post a Comment