Tuesday, August 11, 2009

Berkhayallah kerana Allah...


Apa yang kita ingin hari ini adalah sesuatu yang sukar dijangka. Menurut nafsu kita, maka semua yang ada dalam dunia ini ingin kita miliki.Ahh! salahkah?. Jika kita tidak berharta, tapi kita berkhayal begini: jika aku kaya pasti aku akan menginfakkan sebahagiannya seperti si fulan yang kaya itu. Maka, ini tidak menjadi kesalahan.

Abdullah bin Zubair berkata: "Aku ingin memiliki wilayah Hijjaz dan menjadi Khalifah". Mus'ab bin Umair berkata: "Aku ingin menguasai wilayah Iraqain (Kufah dan Basrah). Abdul Malik bin Marwan berkata: "Aku ingin memiliki seluruh wilayah bumi dan aku ingin menjadi khalifah selepas Mu'awiyah. Urwah bin Zubair: "Aku ingin menjadi seorang alim yang banyak beramal, menjadi sumber manusia mempelajari kitabullah dan sunnah Rasulullah serta hukum hakam agama mereka. Lalu aku unggul di akhirat dengan redho Allah dan syurganya.

Keinginan dan cita-cita empat tokoh ini bukan sekadar khayalan kosong. Tapi mereka menjalani hidup dengan melakukan usaha untuk memperolehi cita-cita mereka itu. Akhirnya mereka berjaya dengan cita-cita masing-masing.

Begitulah orang-orang yang sukses hidup dengan mimpi mereka sampai menjadi kenyataan. "Mimpi hari ini, adalah kenyataan hari esok" Maka, berkhayallah dengan sesuatu yang positif.

No comments:

Post a Comment